Frantov 2017 – poznatky . . . .
1. Ukázalo se, že ani v malém kolektivu nemusí být sešlost sešlých seniorů, podložena několika málo 60níky a krátce se vyskytujícím 4dekádníkem ( KK jun) ztrátová. Pokladník po uzávěrce pokladny a mnou navrácené, dva roky hledané částce 100 Kč v papíru, byla ve staré pokladní krabici, prohlásil, že jsme v černých číslech, převyšujících ne snad řádově, ale několikrát onu dva roky chybějící stovku . . . .
Inkriminovaná krabice je vlevo dole.
2. Ve staré pokladní krabici byly i doklady o tom, kdo kolik na Frantově spotřeboval. Statisticky to vyhodnotím, abychom si zjistili, jak nám s pokračující technologickou revolucí spalovacích procesů klesá spotřeba . . . . .
3. Dalším zjištěním je, že se nedá podceňovat řešení elektroinstalace ani v modelu a v dalším případě ani směrová stabilita modelu. Na tomto místě bych si dovolil konstruktérovi “žluté bestie“ doporučit četbu kapitoly o směrové stabilitě v knize pana Ing M. Hořejšího Aerodynamika létajících modelů 1956 (slovo létajících je důležité) a posléze to samé v knize Ing Hoření & Ing Lněnička, Letecké modelářství a aerodynamika 1977. Nebo eventuelně oslovit e-meilem druhého z autorů - JL, jistě rád odpoví. Není to tak blbej dotaz jako profiláž VOP letadla L 410.
Elektroinstalace:
Příčinou neštěstí byla zpětná montáž BONBONBOVNICE. Vrut se podařilo vešroubovat mezi kabel k servu a to mezi dráty + a - . . . => chvíli po vzletu nastal šlus . .
Žlutá bestie . . . .
Loni jsem při záletu nikoliv mého díla asi sklidil neobdiv a zcela jistě poklesla důvěra v moji personu. Urazil jsem tomu prckoj bez křidélek čenich. Letos, nedávno pod Chlumem jsem se znovu, díky vzrostlým okolním porostům nikoliv babišovým, nechal ukecat k řízení dalšího vrhu. Přistála mrcha. Ale byly nutné další zásahy do konstrukce.
Zmenšit úhel seřízení a potlačit motor. A stalo se:
Ale směrové řízení problém… A navíc, jak správně podotkl Jiras dnes na Frantově, asi by to chtělo těžiště víc dopředu, 60g prckoj pomohlo, ale co s tím směrovým řízením??
Rozflákal jsem pár ér, někdy ani nebyly moje. Ale co s tou Glajdovou bestií ?? A tak jsem si vzpomněl na mládí, na svých 13 let, kdy jsem knihu pana Ing. Hořeního hltal a nevěděl, jak se dá umocnit součinitel vztlaku Cy na 1,5 . . . A pasáže o směrové stabilitě, či spirální nestabilitě jsem však měl v patrnosti a tak jsem požádal tvůrce o povolení k zásahu dle mých pokynů, provedených zkušeným modelářem Vaškem, který se s chutí vrhl do díla … Proč nevoblepit cizí směrovku šerednejma kusama zbytků překližky. Ovšem dle mých direktiv. Šlo u zvětšení kýlovky a i o chlup zvětšení směrového kormidla:
Mám cit v těle . . Kdysi to říkaly i dívky . . . Pomohlo to… Bestie začala býjt létavá . . .
Vážení, právě došel můj Bernard a tím mi dochází slovní zásoba. Ale abych nezapomněl, zjevil se po pár letech na Frantově exhradečák Pavel Bosák alias Hulajdá (v Modelclubu HK se mu tak tenkrát říkalo a slyší na to) z RED BAT clubu Klatovy. Jen mne ta icona mrzí, že jsem mu dvakrát půjčil svůj hrnek, by café měl v porculánu a ani jednou nebyl schopen po sobě ten hrnek vypláchnout…Ale budiž mu odpuštěno za tu plejádu stvořenejch aeroplánů a plánů, jež v dobách RVHP a světlých zítřků publikoval v zahraničních kapitalistických časopisech za drobnou provizi. Dnes to je promlčené a tak to mohu napsat.
Pavel Bosák alias Hulajda
Takže přátelé ať se vám všem daří, lepte a létejte s chutí, nepodceňujte teorii a ani to s ní nepřehánějte. Ne všichni teoretici měli vynikající aeroplány . . .
Olda Barvíř, kdysi člen Modelklubu HK, dnes volný člen Svazu řízeně neřízených modelářů Kunčice (SŘNMK)
Letecké foto Svrbajz éro Beta Major a jinak Vzletem v Let OB!!
další na http://zvolstimodelari.pise.cz/