Když jsem již zveřejnil informaci o replice bitevního letadla Jakowlew Jak - 3, jehož působiště je prozatím na letišti svazu ultralehkého létání v Trutnově "Dračí letka" na letišti Trutnov - Volanov, bude vás asi zajímat, jak replika letounu vznikala. S laskavým svolením majitele letadla zveřejňuji pár fotografií ze stavby.
Stíhací letoun Jak-3 byl oproti svému předchůdci Jak-1 důkladně odlehčen, dostal menší křídlo s menším rozpětím i nosnou plochou, poháněla jej výkonnější verze motoru Klimov M-105 (VK-105PF-2 s vyššími výkony v letových hladinách do 2000 metrů) a silnější výzbroj. Řada drobných změn zlepšila aerodynamiku draku letounu. Výsledkem změn byly vyšší výkony (jak rychlost v horizontu, tak i stoupavost), zlepšily se manévrovací schopnosti i letové vlastnosti. První prototypy byly zkoušeny v dubnu 1943. Stroj byl postupně dále modernizován, posléze dostal silnější motor i silnější výzbroj. Na sklonku druhé světové války vznikla jeho nejvýkonnější verze Jak-3U (Jak-3 VK-107A), poháněná novým, výkonnějším motorem Klimov VK-107, která dosáhla maximální rychlosti 720 km/h ve výšce 5750 m. Jak-3 byl jedním z posledních stíhacích letadel s pístovým motorem. (zdroj Wikipedia)
Z tohoto tipu si vzali mustr kamarádi ze sdružení ultralehkého létání Trutnov "Dračí letka" pro stavbu repliky stíhačky Jakowlew Jak-3 v ULL provedení. A posuďte sami, jak se jim to povedlo.
Jak - 3 vytažený z hangáru před celkovou kontrolou.
Připevnění Jaka k betonovému podkladu před motorovou zkouškou. Jak je osazen motorem SUZUKI 2,5 l - 6V.
Jedeno z prvních zkušebních poskakování do kopce a z kopce. Při zkoušce docházelo k přetáčení motoru a tak znovu rozdělat kryt a nové seřízení motoru včetně nového nastavení vrtule.
Focke-Wulf Fw 190 byl jednomístý jednomotorový stíhací letoun, používaný ve velkých počtech u Luftwaffe. Ve své době to byla jedna z nejlepších stíhaček a od roku 1941 do konce války jich bylo vyrobeno přibližně 20 000 ks (včetně asi 6 000 ks stíhacích bombardérů). Fw 190 s hvězdicovým motorem BMW 801 byl vyráběn v 18. základních variantách. Všechny Fw 190 vybavené hvězdicovými motory si byly do značné míry podobné a starší stroje byly často při generálních prohlídkách a opravách přestavovány na novější varianty.
A toto je Focke Wulf FW 190 z dílny Mariana Trpkoše z Dobrušky. Posuďte sami, co je to za krasavce.
Nový elektroakrobat pro sezonu 2012 Jindry Dvořáčka s názvem Explosion od Black Horse. Rozpětí 1400 mm, váha 1450 g, motor PJS 3500 s svrtulí 15/7 točí 3690otáček za minutu, pohonné baterie LiPol 2200 mAh.